معرفی گرایش سازه مقطع کارشناسی ارشد عمران

نوامبر 12, 2011 بدون دیدگاه

گرایش سازه

گرایش سازه یکی از مهمترین گرایش های رشته مهندسی عمران است، به این دلیل که اکثر زمینه های مهندسی عمران را پوشش می دهد.

تصوير

مهندسی سازه در ارتباط با طراحی پل‌ها، ساختمان‌ها، ساخت تاسیسات نفتی روی خشکی، سدها و غیره می‌باشد. اجزاء تشکیل دهنده مهندسی ساختمان، طراحی و آنالیز سازه می‌باشد. این شامل محاسبه تنش‌ها و نیروهای فعال در ساختمان می‌شود. بعضی از مهندسین ساختمان در زمینه‌های گوناگون و متفاوت دیگر مشغول به کار می‌شوند. از قبیل طراحی هواپیما و فضاپیما و حتی وسایل پزشکی.

از آنجا که این فارغ التحصیلان علاوه بر تواناییهای یک کارشناس عمران، از نظر علمی و نظری و پژوهشی در یک زمینه خاص، معلومات بیشتری دارند، بدین جهت کارایی بیشتری نیز دارند و از مطالب فراگرفته شده می‌توانند در زمینه طراحی و محاسباتی دقیق و تخصصی‌تر و همچنین پژوهشی، استفاده نمایند. این گونه فارغ التحصیلان ضمن آنکه می‌توانند در تمام محیطهای جذب فارغ التحصیلان کارشناسی مشغول به کار گردند، مسئولیتهای بالاتر و سنگین‌تر علمی، پژوهشی و اجرائی را بعهده می‌گیرند. پس از پایان دوره دکتری تخصصی امکان همکاری در دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی و پژوهشی بعنوان هیات علمی بر ایشان میسر می‌گردد.

کاربرد

مهندسی سازه در ارتباط با تحلیل و طراحی سازه ها “ساختمان، پل، سد و …” می باشد. این گرایش دارای حوزه وسیعی است بنابراین موضوعات متنوعی را می توانید برای انجام پژوهش و پایان نامه انتخاب نمائید. موضوعاتی مانند:

– سازه های فولادی و مسائل مرتبط با آن ها

– سازه های بتن مسلح و مسائل مرتبط با آن ها
– سازه و زلزله

– روش های تحلیل سازه ها

و ….

دروس گرایش سازه در مقطع ارشد
تعداد واحدهای مقطع کارشناسی ارشد عمران در تمام گرایش ها 32 واحد است که شامل
24 واحد دروس تئوری و عملی

2 واحد سمینار
6 واحد پایان نامه است.

دروس اصلی گرایش سازه عبارتند از:

ریاضیات مهندسی پیشرفته، دینامیک سازه ها، تئوری الاستیسیته و پلاستیسیته و اجزاء محدود (finite elements)
همچنین تعدادی دروس اختیاری نیز باید بگذرانید، مانند سازه های فولادی پیشرفته، سازه های بتن آرمه پیشرفته، پایداری سازه ها و …

پذیرش

گرایش سازه یکی از محبوب ترین گرایش های مهندسی عمران در مقطع ارشد است که دارای پذیرش بالایی است “در سال 87 بیش از 440 نفر”. می توان گفت تقریبا تمام دانشگاه هایی که دارای مقطع کارشناسی ارشد عمران هستند، این گرایش را دارند. تمام دانشگاه ها مقطع ارشد خود را با گرایش سازه شروع می کنند.


بازار کار

علیرغم اینکه این گرایش، پذیرش و در نتیجه فارغ التحصیل زیادی دارد، اما بازار کار خوبی دارد. چون این گرایش طیف وسیعی از کارهای عمرانی را تحت پوشش قرار می دهد. فارغ التحصیلان گرایش سازه می توانند در شرکت های مشاور به کار طراحی بپردازند، یا کار نظارت انجام دهند و یا به پیمانکاری روی آورند. همچنین امکان استخدام آن ها در وزارتخانه ها (راه و ترابری، مسکن و شهر سازی، نیرو و …) ادارات دولتی نظیر (استانداری، شهرداری، اداره گاز و …) و نیز شرکت های خصوصی وجود دارد.

ادامه تحصیل
امکان ادمه تحصیل در داخل کشور در مقاطع بالاتر (دکترا و فوق دکترا) وجود دارد.

منبع : http://www.civil-eng.ir

کارشناسی ارشد

درباره نویسنده

نویسنده مشخصات خود را وارد نکرده است

0 دیدگاه برای “معرفی گرایش سازه مقطع کارشناسی ارشد عمران”

ارسال دیدگاه


3 + 6 =

Forum