عنوان : کتاب سیستم های مدیریت اطلاعات MIS

آگوست 05, 2012 بدون دیدگاه

 

عنوان : کتاب سیستم های مدیریت اطلاعات

نویسنده : احسان صفائی

نوع : کامپیوتر

زبان : فارسی

نوع فایل : PDF

تعداد صفحات : 101

حجم : 2.5 مگابایت

 

درباره کتاب :

 

مدیریت سیتمهای اطلاعاتی (MIS) درواقع کاربرد تکنولوژی اطلاعات است در پشتیبانی از فعالیتهای تجاری, چرا که تجارت روز به روز متحول می گردد و در این میان همواره افرادی با قدرت تحلیل بالا و زاویه دید و پیشینه تجاری مورد نیاز هستند تا فرایندهای تجاری را بارورتر کنند.

از این رو دانش آموختگان این رشته تحصیلی (Management Information Systems) نیاز دارند تا بیاموزند که چگونه نیازمندیهای اطلاعاتی یک سازمان را تحلیل کنند و سپس در صدد طراحی یک سیستم مدیریت امور, مبتنی بر کامپیوتر, در جهت رفع نیازمندیهای تحلیل شده برآیند, و در نهایت پیاده سازی و فرایند عملیاتی سازی سیستم طراحی شده را راهبری نمایند.

به منظور برنامه ریزی و توسعه یک سیستم اطلاعاتی که پاسخگوی نیازمندی های کاربران باشد, یک متخصص MIS بایستی با ساختار سازمانی, اهداف تجاری, عملیات بازرگانی (شامل روالهای کاری و چرخش اطلاعات میان پروسه ها) و با چگونگی برقراری ارتباط موثر با کاربران آشنا بوده و بداند چگونه سیستمی طراحی کند که فعالیتهای کاربر را تحت پوشش قرار دهد.

همچنین متخصصین MIS بایستی همواره در زمینه تکنولوژی های اطلاعاتی به روز بوده, صاحب توانمندیهای پایه ای تکنیکی باشد تا بتوانند در انتخاب تکنولوژی مناسب در جهت پیاده سازی سیستم کامپیوتری مورد نیاز تصمیم بگیرند. بدین منظور است که که رشته تحصیلی MIS ترکیبی است از دروس کامپیوتری و تجاری.

از آنجایی که عدم موفقیت بسیاری از سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر در واقع به دلیل موارد تکنیکی و فنی نیست و ریشه در عدم توانایی افراد در طراحی و استفاده مناسب از سیستمها دارد, لذا افزایش درخواست برای دانش آموختگان و فارغ التحصیلان این رشته انتظار می رود.

یک فارغ التحصیل موفق رشته MIS باید قادر باشد

ـ یک برنامه کاربردی تجاری را در یک محیط برنامه نویسی شی گرا مانند زبان ویژوال بیسیک و یا محیط های مشابه ایجاد کند که شامل طراحی واسط کاربری, بکارگیری کنترل ها, برنامه نویسی و عیب یابی سیستم می شود.

ـ تکنیکهای مدلسازی داده مانند نرمال سازی و دیاگرام موجودیت ها و روابط (ERD) را در جهت ایجاد یک مدل پایگاه داده ها بکار گیرد.

ـ مدل ایجاد شده را در یک سیستم مدیریت پایگاه داده ها مانند SQL یا Access پیاده سازی کند که شامل ایجاد جداول, برقراری روابط محدود کننده و یکپارچه سازی اطلاعات, ایجاد view ها و فرمها و گزارشها با استفاده از اطلاعات پایگاه داده است.

ـ روشهای تحلیل و طراحی سیستم مناسب را انتخاب نموده و آنها را در جهت ایجاد یک طراحی سیستم برای یک پروسه تجاری اعمال کند, که شامل برنامه ریزی توسعه سیستم, تهیه نیازمندی های سیستم و مدلسازی داده ها و روال ها است.

ـ               از آخرین محصولات و ابزارهای تولید نرم افزار بعنوان ابزار پروتوتایپینگ در جریان توسعه سیستم بهره ببرد.

مدیریت سیستم های اطلاعاتی در مقابل مهندسی نرم افزار (علوم کامپیوتر)

مدیریت سیستم های اطلاعاتی و مهندسی نرم افزار تا حدودی شبیه هستند, آنهم از این نظر که دغدغه هردو استفاده از کامپیوتر در جهت حل مسائل است. اما تفاوتهای مشخصی بین ایندو زمینه وجود دارد.

مدیریت سیستمهای اطلاعاتی (MIS)

رشته تحصیلی مدیریت سیستمهای اطلاعاتی در واقع برای آنانی است که علاقه شدیدی به کامپیوتر و تجارت دارند. وظیفه یک متخصص MIS کمک به یک سازمان است تا بتواند از سرمایه گذاری در تجهیزات و نیروی انسانی و فرایند های تجاری حداکثر سود را کسب کند. این فرآیند تجاری ممکن است شامل برنامه ریزی و توسعه یک سیستم کامپیوتری جدید یا تعبیه و اعمال روشهای نوین بمنظور توانمندسازی منابع سیستمهای موجود و افزایش کاربری آنها باشد.

یکی از المانهای بسیار مهم در زمینه کاری یک متخصص MIS توانایی تحلیل نیازمندیها است که شامل مصاحبه با مشتریان به منظور تعیین اهداف سازمانی می باشد. با تعیین اهداف است که یک متخصص MIS قادر خواهد بود برآوردی از سخت افزار و نرم افزار لازم جهت نیل به آن اهداف را ارائه دهد. این فرد فرم های مشخصات, دیاگرام فعالیتها و جداول سازمانی برنامه نویسان کامپیوتری و … را تهیه می کند تا بدان وسیله بتواند امور جاری را پیگیری نموده و در جهت خطایابی و رفع مشکلات سیستم با آنها همکاری نماید.

متخصصین MIS فرآیندهای تست نرم افزار را مدیریت کرده و از عملکرد صحیح آن طبق الگوهای برنامه ریزی شده اطمینان حاصل می کنند. یک دانش آموخته رشته MIS بواسطه تعامل نزدیکی که با بحث مدیریت دارد, بخش قابل توجهی از مفاهیم درسی اش حول محور کار تیمی, رهبری, مدیریت پروژه, خدمات مشتریان و تئوری های تجاری پایه می باشد, که یک مدیر حرفه ای سیستم های اطلاعاتی را از یک متخصص علوم کامپیوتر (مهندس نرم افزار) تفکیک می کند.

علوم کامپیوتر (مهندسی نرم افزار)

علوم کامپیوتر (و یا مهندسی نرم افزار) رشته ای است که با هدف فهم و طراحی کامپیوتر ها و پروسه های محاسباتی بوجود آمده است. در حال حاضر این رشته بر پیدا کردن راههای بهتر نوشتن نرم افزارهای تکنیکی مانند سیستم عاملها و واسط های کاربری برنامه های کاربردی و پروتوکلهای شبکه تمرکز دارد. برخی مباحث بسیار دشوار رشته مهندسی نرم افزار مباحث نظری هستند مانند الگوریتمها, متدولوژی برنامه نویسی, زبانهای برنامه نویسی, مهندسی نرم افزار و هوش مصنوعی و

بطور خاص دغدغه اصلی این رشته بهینه سازی توانمندی های سخت افزاری و دیگر فن آوری ها از طریق نرم افزار است. هرچند برخی مهندسین نرم افزار نیز بعد از فارغ التحصیلی در مشاغل مشابه متخصصین MIS مشغول می شوند, در صورتی که علاقه مند هستند بیشتر در زمینه های تکنیکی و محاسباتی که تعامل زیادی با بحثهای تجاری و متخصصین این امر ندارد مشغول باشند.

چشم انداز کاری MIS :

طبق سند چشم انداز مشاغل سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ میلادی؛ انتظار می رود استخدام متخصصین فن آوری رشد بسیار سریعتری نسبت به نرخ رشد متوسط داشته باشد. چرا که تکنولوژی در حال پیچیده تر شدن است و سازمانها در حال اتخاذ و اجرا کردن این تکنولوژیها هستند. انتظار می رود این شغل (متخصص MIS) در میان بیست مورد اول لیست درجه بندی مشاغل جدید از نظر ایجاد تعداد موقعیت شغلی در یک دوره از سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ قرار بگیرد.

چرا که کارفرماها بدنبال جذب متخصصینی هستند که می توانند توانایی های تکنیکی و فنی را با توانمندی های تجاری و مهارت ارتباط و درک متقابل بیامیزند و از اینروست که فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته MIS از دورنمای مطلوب اشتغال باید لذت ببرند.

[wpdm_file id=4]

 

 

مدیریت پروژه, نرم افزار عمران و معماری

درباره نویسنده

نویسنده مشخصات خود را وارد نکرده است

0 دیدگاه برای “عنوان : کتاب سیستم های مدیریت اطلاعات MIS”

ارسال دیدگاه


6 + = 14

Forum