شبكه لرزه‌ نگاري تله‌متري ايران

سپتامبر 28, 2012 بدون دیدگاه

 

شبكه لرزه‌نگاري تله‌متري ايران

 

شبكه لرزه‌نگاري تله‌متري ايران اولين شبكه رقومي است كه در سال 1374 افتتاح شد. تمام سخت‌افزار و نرم‌افزار اين شبكه از شركت نانومتريكس كانادا خريداري شده است. ايستگاه‌هاي لرزه‌نگاري شبكه مجهز به لرزه‌نگارهاي پريود كوتاه سه مولفه‌اي هستند. شبكه متشكل از ده شبكه استاني است كه قسمت عمده‌اي از كشور را تحت پوشش قرار مي‌دهد (شكل زير). شبكه تله‌متري كشور با نصب شبكه‌هاي استاني تهران و تبريز در سال 1374 فعاليت خود را آغاز كرد. گسترش شبكه در سال‌هاي بعدي با نصب شبكه‌هاي اصفهان، سمنان، شمال خراسان، شيراز، مازندران، مشهد، يزد و كرمانشاه انجام گرفت. شبكه كرمانشاه از ابتداي سال 1383 شروع به كار كرده است و شبكه اصفهان از سال 82 تعطيل شده است.

 

داده‌هاي لرزه‌نگاري بطور آن‌لاين و دائماً توسط ارتباط راديويي- تله‌متري به مركز هر شبكه استاني مخابره مي‌شوند. بعد از پردازش داده‌ها، برداشت‌هاي لرزه‌اي و داده‌هاي لرزه‌اي به صورت ماهانه بر روي لوح فشرده ثبت شده و به مركز لرزه‌نگاري كشور در تهران ارسال و در بانك اطلاعاتي آن‌لاين منعكس مي‌‌شود. داده‌هاي لرزه‌اي شبكه تهران بطور آني در شبكه آن‌لاين موسسه ژئوفيزيك منعكس مي‌شود. موسسه ژئوفيزيك در نظر دارد با استفاده از ارتباطات ماهواره‌اي يا اينترنت داده‌هاي لرزه‌اي شبكه‌هاي استاني را بصورت آن‌لاين در مركز لرزه‌نگاري كشور گردآوري  كند.

ايستگاه‌هاي لرزه‌نگاري همه شبكه‌ها مجهز به لرزه‌نگار SS-1 ساخت شركت كينمتريكس با فركانس ويژه يك هرتز، آنتن VHF، فرستنده راديويي Tx، ديجيتايزر 24 يا 16 بيتي آنالوگ به رقومي و يك منبع تغذيه مجهز به باطري خورشيدي هستند. مركز پردازش هر شبكه استاني مجهز به آنتن و دستگاه دريافت كننده VHF، تعدادي دستگاه رايانه براي ثبت و پردازش داده‌ها، GPS و سيستم منبع تغذيه يو‌پي‌اس است. داده‌هاي لرزه‌اي با سرعت 50 نمونه در ثانيه ثبت مي‌شوند و بطور آني توسط يك رايانه به نام NAQS پردازش مي‌شوند. بعد از انجام تصحيحات زماني داده‌ها بطور موقت به مدت يك هفته بر روي ديسك ثبت مي‌شوند. وقتي كه حداقل سه يا چهار ايستگاه بطور همزمان اعلام وقوع زلزله كنند داد‌ه‌هاي مربوط به آن زلزله بطور دائمي بر روي يك هاردديسك ديگر ثبت مي‌شود. تشخيص وقوع زلزله توسط دستگاه NAQS و با اجراي الگوريتم STA/LTA بر روي داده‌هاي دريافتي از ايستگاه‌هاي لرزه‌اي  انجام مي‌شود. داده‌هاي خام و داده‌هاي پردازش شده بطور ماهانه بر روي لوح فشرده ثبت مي‌شوند.
 شبكه لرزه‌نگاري بزرگي زلزله‌ها را بر اساس بزرگي محلي ML و بزرگي ناتلي* Mn كه بصورت زير تعريف مي‌شود گزارش مي‌كند.

كه در آن v بيشينه دامنه بر جسب نانومتر بر ثانيه و d فاصله كانوني زلزله از ايستگاه بر حسب كيلومتر است. در شبكه تهران 96% اندازه‌گيري‌هاي بزرگي زلزله بر اساس فرمول ناتلي است.

زلزله

درباره نویسنده

نویسنده مشخصات خود را وارد نکرده است

0 دیدگاه برای “شبكه لرزه‌ نگاري تله‌متري ايران”

ارسال دیدگاه


− 5 = 0

Forum