كاربرد الياف در آسفالت

آوریل 30, 2012 بدون دیدگاه

كاربرد  الياف در آسفالت

مقدمه:

امروزه پژوهشكده ها و دانشگاه ها مختلف در مورد مقاوم سازي و بهينه سازي آسفالت و … فعاليتهاي زيادي داشته و دارند و به موفقيتهاي زيادي دست يافته اند .

تركهاي موجود در آسفالت از عوامل بسيار مهم و از مشكلاتي است كه طراحان و مجريان با آن مواجه هستند و راههاي بسياري براي مقابله با آن پيشنهاد شده است كه يكي از آن راهكارها استفاده از الياف مي باشد .

مهمترين فوايد الياف در آسفالت:

1)كاهش قيمت  2)كم شدن ضخامت لايه هاي آسفالتي  3)كم شدن مرمت هاي روزمره و طولاني شدن فواصل بين بهسازي رويه هاي آسفالتي  4)بالا رفتن فشار مجاز آسفالت  5)بكار گرفتن توليدات جديد صنعتي و وسايل جديد در توليد و اجراء  6)بكار گرفتن ضايعات صنايع و بهداشت محيط زيست

كاربريهاي آسفالت اليافي :

يك باند مناسب براي فرود هواپيما و مقابله با شرايط جوي و اثر ضربه ايجاب مينمايد كه باند پرواز نرم پر طاقت و ضربه پذير باشد لذا بكاربري الياف در رويه باند فرودگاه بسيار مناسب مي‌باشد.

در طرح جاده ها و بزرگراهاي پر ترافيك جايگزيني الياف بسيار مقرون به صرفه و اقتصادي خواهد بود زيرا موجب كاهش ضخامت آسفالت ريزي ،كاهش عرض تركهاي ناشي از جمع شدگي و كنترل عرض تركهاي انقباضي و انبساطي مي شود .

از پر مصرفترين و بهترين نوع الياف ،الياف فولادي است كه به  دليل شكل پذيري ،تأمين گيرداري در جسم آسفالت و مقاومت كششي مطلوب ،نظر اكثر طراحان را به خود جلب كرده است

با استفاده از الياف فولادي مي توان تركهاي حاصل از كشش مستقيم را


الياف فولادي:

شكل الياف فولادي         ‌‌‌‌‌‌‌

كنترل كرد . زيرا پس از ترك خوردن آسفالت ،سريعا الياف به عنوان پل ارتباطي بين دو قطعه جدا شده عمل كرده و نيروهاي كششي را انتقال مي دهند و يكپارچگي قطعه تضمين مي گردد . به همين جهت تعداد تركها  در آسفالت افزايش يافته ولي طول ،عرض و عمق آنها بشدت تقليل مي يابد.

ژئوگريد ها:

ژئوگريد ها موادي شبكه مانند هستند كه داراي سوراخهاي بزرگ است .فاصله بين سوراخهاي در حدود 1 تا 10 سانتي‌متر (فاصله بين الياف طول و عرض) است .

فوايد ژئوگريدها:

1-كاهش ضخامت لايه خاكريز در جاده‌ها

2-باعث افزايش عمر و دوام آسفالت و خاكريز در مقابل عوامل محيطي و بارگذلري مي شود

نتيجه گيري:

استفاده از الياف در آسفالت هزينه اقتصادي كمتري خواهد داشت .اين در شرايطي است كه الياف در داخل كشور توليد شود و از صرف هزينه‌هاي چون حقوق گمركي ،هزينه حمل ،ارزبري و … كاسته شود.در ضمن استفاده از الياف در آسفالت باعث افزايش عمر مفيد و دوام آسفالت و خاكريز در مقابل عوامل محيطي و بارگذاري مي‌شود ،كه در زمان طولاني اين باعث صرف هزينه كمتري خواهد شد.

[nggallery id=26]

روسازی و راهسازی

درباره نویسنده

نویسنده مشخصات خود را وارد نکرده است

0 دیدگاه برای “كاربرد الياف در آسفالت”

ارسال دیدگاه


+ 9 = 14

Forum