نکات مهم در خرید دوربین نقشه برداری توتال استیشن Total Station

آگوست 11, 2012 1 دیدگاه

 

خرید توتال استیشن total station

برای خرید یک توتال استیشن باید به نکات زیر توجه کنید:

1)دقت اندازه گیری زاویه:خیلی ها فکر می کنند زاویه ای که روی صفحه می بینند همان دقت واقعی دوربین است.مثلا اگر دوربینی زاویه را با 1 ثانیه دقت روی صفحه نشان می دهد.این به این معنی نیست که زاویه را با 1 ثانیه دقت اندازه گیری کرده است.پس به دقت اندازه گیری زاویه که در کاتالوگ درج می شود توجه کنید.

2)حداکثر طول قابل اندازه گیری:برد اندازه گیری طول در توتال های مختلف با هم فرق دارد.در حالت تک منشور کمتر و با چند منشور فاصله بیشتری را اندازه گیری می کند.در این مورد هم باید به کاتالوگ توجه کنید.

برای خیلی از کارها برد 1500 متر با تک منشور کافی است.مگر آنکه شما احتیاج به برد بالاتر داشته باشید.

3)دقت و زمان اندازه گیری طول:این هم نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید.هر چه سرعت اندازه گیری طول در حالت نرمال بیشتر باشد نشان دهنده دوربین بهتر است.

4)باطری:این مورد هم خیلی مهم است.هر چه آمپرساعت باطری بیشتر باشد بیشتر می تواند دوربین را روشن باشد.Ni-MH نگه دارد.باطری دوربین نباید از انواع قدیمی مثل متال هیدرید

  هستند.Ni-CD بیشتر دوربین ها دارای باطری نیکل کادمیوم

Ni-ion نسل جدید باطری ها دارای قابلیت و توان بیشتر مثل نیکل یون

  است.Ni -POL آخرین نسل از باطری ها نیکل پلیمر

ولتاژ و آمپر باطری روی آن درج شده است.


5)قفل لمب افقی و قائم:بیشتر توتال ها دارای قفل لمب افق و قائم هستند و بعضی دیگر مثل دوربین های لایکا این قفل ها را ندارند.در این مورد باید بگویم دوربین هایی که قفل لمب ندارند در کارهایی مثل برداشت نقاط بهتر کارایی دارند.چون مجبور نیستید که قفل های افقی و قائم را دائما باز و بسته کنید که دارای مزایای زیر است:
سرعت برداشت بالا می رود.
احتمال خرابی دوربین به خاطر فراموشی باز کردن قفلها از بین می رود.(تجربه ای بسیار دردآور!!!)
البته می توانید در کارهای دیگر هم از دوربین های بدون قفل استفاده کنید.

6)شاقول:این قسمت هم یکی از بخش هایی است که همه توتال ها دارند.که به دو صورت اپتیکی و لیزری وجود دارد.در شاقول های اپتیکی به دلیل اینکه نور از یک سری منشور و عدسی عبور می کند می شکند و تصویر واقعی را به ما نمی دهد.مثلا وقتی که شما دوربین را دقیقا روی یک نقطه مستقر کردید در حقیقت روی آن نقطه نیست و این به خاطر همان شکست نور است.

در شاقول های لیزری از نور لیزر برای استقرار دوربین روی یک نقطه استفاده می شود که اشکالات نوع قبل را از بین می برد.

7)داشتن ال سی دی و صفحه کلید دو طرفه:این مورد هم نکته مهمی است که کمتر به آن توجه می شود.اما در زمان کار متوجه می شوید که این قابلیت چقدر به درد شما خواهد خورد.در مورد صفحه کلید باید بگویم که در کل سه نوع صفحه کلید برای توتال ها طراحی شده است:

نوع اول:در این نوع تمام حروف و اعداد به وسیله یک سری دکمه(معمولا 4 تا 6 دکمه)در زیر ال سی دی وارد می شود.مانند دوربین 407 لایکا.خیلی ها فکر می کنند که این روش خیلی سختی برای وارد کردن کد و سایر اطلاعات است در حالی که کاملا در اشتباه هستند.به نظر من این روش بهترین نوع صفحه کلید است.

نوع دوم:چیزی شبیه صفحه کلید موبایل که در آن به هر دکمه 3 یا 4 حرف انگلیسی اختصاص می گیرد.و روش وارد کردن اطلاعات خیلی شبیه تایپ کردن پیامک است.

نوع سوم:این مدل خیلی شبیه صفحه کلید رایانه است.که به هر کدام از حروف و اعداد یک دکمه اختصاص داده شده است که خیلی سریع تر از سایر روش ها می توانید از آن استفاده کنید و تنها ایراد آن گران بودن دوربین هایی از این نوع است.

8)قابلیت اندازه گیری بدون منشور لازم است یا نه؟این هم یک قابلیت مفید است که در جای خود می تواند برای شما مفید باشد.مثلا اگر در مناطق کوهستانی کار می کنید در بعضی جاها شاید کارگر نتواند منشور را بگیرد که با این قابلیت می توانید آن مناطق را برداشت کنید.فقط باید به نکات زیر توجه کنید:

در این حالت دوربین باطری بیشتری در مقایسه با حالت عادی مصرف می کند.

سطحی که برای اندازه گیری طول روی آن قراولروی می کنید بهتر است روشن باشد.سطوح زبر-خاک-گیاهان برای این کار مناسب نیست.

بهتر است سطح بازتابنده صاف و تخت و روبه دوربین باشد.

9)تراز دوربین:در توتال ها معمولا یک تراز کروی-یک تراز لوبیایی و دو کمپانساتور(دستگاهی که خطای تراز را اصلاح می کند) وجود دارد.اما در دوربین های جدید تراز لوبیایی جای خود را به تراز الکترونیکی داده است.مثل اکثر دوربین های لایکا.چون من به الکترونیک هم علاقه دارم و مطالعاتی هم در این باره انجام دادم که خلاصه ای از آنها را درباره تراز الکترونیکی برای شما توضیح می دهم.

تراز الکترونیکی توتال ها چگونه کار می کند؟

حتما شما درباره گوشی های موبایلی که دارای شتاب سنج هستند چیزی شنیده اید.در حقیقت این قابلیت به وسیله یک آی سی(مدار مجتمع )به وجود می آید که با حرکت کردن گوشی پالس های الکتریکی تولید می کند.این پالس ها به سی پی یوی گوشی فرستاده می شود که در آنجا با انجام محاسباتی گوشی از این پالس ها برای انجام کارهایی که احتیاج به این قابلیت دارد استفاده می کند.از همین نوع آی سی ها در تراز الکترونیکی دوربین به کار رفته فقط فرق آن با موبایل دقت و حساسیت بالا و جفت بودن آنها است.

مزایای این تراز الکترونیکی نسبت به تراز معمولی چیست؟

ترازهای لوبیایی معمولی به تکان و ضربه حساس هستند و دقت خود را از دست می دهند.اما در تراز الکترونیکی دیگر این اشکال وجود ندارد چون دیگر اجزا مکانیکی وجود ندارد.

10)میزان حافظه داخلی و قدرت سی پی یو:این موارد هم که اصلا مورد توجه قرار نمی گیرد.ولی هر چه سی پی یوی توتال قوی تر باشد.سرعت آن بیشتر می شود.مثلا در موقعی که یک نقطه را برداشت می کنید و اطلاعات در حال محاسبه و ذخیره است تفاوت سی پی یو های مختلف خود را نشان می دهد.

اکثر دوربین ها در کاتالوگ این مورد را درج نمی کنند.

 

مهندسی عمران

درباره نویسنده

نویسنده مشخصات خود را وارد نکرده است

1 دیدگاه برای “نکات مهم در خرید دوربین نقشه برداری توتال استیشن Total Station”

  1. عادل حسینی گفت:

    با سلام
    اینجانب متقاضی خرید دوربین توتال استیشن لایکای سوئیس هستم لطفاً در صورت امکان کاتالوگ و لیست قیمت دوربینها را برای اینجانب ایمیل بفرمائید .
    با تشکر

    09177818641

ارسال دیدگاه


4 + 2 =

Forum