نكاتی بــرای موفقیت در مدیــریت

اکتبر 30, 2012 بدون دیدگاه

 

نكاتی بــرای موفقیت در مدیــریت

            مدیران موفق تشخیص می‌دهند که اهداف شغلی‌شان تامهارت چه میزان تحقق پیدا می‌کند .مدیر باید همانند یک رهبر، خلاق بوده، به دنبال هدف‌های بلند مدت باشد و کارکنان خود را مورد توجه قرار دهد. ایجاد اعتماد و تحرک از ویژگی‌های یک مدیر موفق است.          

مدیران موفق تشخیص می‌دهند که اهداف شغلی‌شان تا چه میزان تحقق پیدا می‌کند .مدیر باید همانند یک رهبر، خلاق بوده، به دنبال هدف‌های بلند مدت باشد و کارکنان خود را مورد توجه قرار دهد. ایجاد اعتماد و تحرک از ویژگی‌های یک مدیر موفق است.

● همگــام بودن با تکنولــوژی

تأثیر پیشرفت سریع تکنولوژی بر همه‌ی ابعاد زندگی، به خوبی قابل مشاهده است؛ ولی هیچ ترسی نداشته باشید. لزومی ندارد که شما در هر رشته و زمینه‌ای متخصص باشید. فقط باید پیگیر این مساله باشید که چه تکنولوژی جدیدی وارد بازار شده است و از آن برای افزایش توانایی‌های شخصی خود استفاده کنید.

مدیـــریت اطلاعات

داشتن اطلاعات، منبع بسیار با ارزشی برای هر مدیر محسوب می‌شود. سعی کنید که اطلاعات خود را در همه‌ی زمینه‌ها گسترش دهید. حافظه‌ی خود را تقویت نمایید تا اطلاعات کسب کرده را فراموش نکنید و از آنها بتوانید در همه جا استفاده کنید. همچنین ضروری است که اطلاعات جمع‌آوری شده را در جایی ثبت نمایید تا در صورت فراموش کردن بتوانید دوباره به آنها دست پیدا کنید.

● تعــادل احساســات

تقریباً استرس در طول روز همراه انسان است. بنابراین، برقراری تعادل میان کارهای شخصی و شغلی به کنترل استرس کمک می‌کند. داشتن تعادل در احساسات، نشانگر دستیابی شما به چشم انداز مورد نظرتان است.

● ‌مدیــریت ارتباطات بــر ارتباطات

بر ارتباطات خود مدیریت کنید، نه بر کارمندانتان. نکته‌ی مهم این است که بتوانید بدون بیان مشکلات در یک محیط کاری پرتحرک از نحوه‌ی ارتباط کارمندان تمام وقت، پاره وقت، قراردادی و آموزش دیده به ضعف‌های موجود در سیستم پی ببرید و از توانایی‌های درونی آنها برای رسیدن به اهداف سازمان سود ببرید.

● توانایـــی سازگــار شدن با محیط

در دنیای به شدت متحول کار باید یاد بگیرید که خود را با شرایط محیطی پر تحرک تطبیق دهید. یک مدیر موفق باید بتواند در ظرف یک دقیقه نقش خود را از سیاستگذار به حامی یا هدایت کننده گروه تغییر دهد.

مدیـــریت منابع

همواره میزان بودجه‌ی تخصیص یافته، کم است. بنابراین، استفاده‌ی بهینه از منابع تحت اختیار توسط مدیر ضروری است. تجربه و دانش کارمندان اهمیت فراوانی دارد و می‌توان از آن به عنوان یک عامل پیش برنده برای شرکت استفاده کرد. کارمهم مدیر،آموزش کارمندان، ایجاد انگیزه همراهی در آنها و همچنین ایجاد زمینه‌های پیشرفت چشمگیر در سازمان است .

● اخلاق خـــوب

مهارت‌های رفتاری، برای سازمان، در حکم یک فیلتر است. اخلاق خوب یک مدیر به تمام کارمندان منتقل می‌شود. با اخلاق خوب می‌توانید صداقت، وفاداری و همدلی را در کارمندان خود ایجاد نمایید. تقویت این عامل شخص را به سوی موفقیت‌های اقتصادی هدایت می کند.

● تنــوع

امروزه مدیــران با قشرهای مختلفی از مردم کار می‌کنند. از این رو، آشنایی با رفتارها و دیدگاه‌های آنان امری کاملا ضـــروری است.

● هدایت نه مدیـــریت

مدیر باید همانند یک رهبر، خلاق بوده، به دنبال هدف‌های بلند مدت باشد و کارکنان خود را مورد توجه قرار دهد. ایجاد اعتماد و تحرک از ویژگی‌های یک رهبر موفق است.

● رویای شغلــی

رویاهای شغلی شما نباید یک هدف مقطعی یا شخصی باشد. امروزه، مدیرانی موفق هستند که بتوانند میزان پتانسیل کاری موجود در سازمان خود را پیش بینی کنند و تشخیص دهند که اهداف شغلی‌شان تا چه میزان تحقق پیدا می‌کنند.

 

—————————————————————————————————————–

 

 

شش نکته مهم در مدیریت موفقیت

            از اشتباه كردن نهراسید. احتمالاً شما نیز این را تجربه كرده‌اید كه اشتباه از سوی بیشتر افراد، منفی ارزیابی می‌شود.           

● نكته اول:

كار خود را تا حد ممكن به طور مؤثر سازماندهی كنید. برای پیشرفت موفقیت‌آمیز باید بتوانید كارتان را به طور مؤثر و عالی سازماندهی كنید. مقوله‌هایی كه در این زمینه می‌گنجد عبارتند از:

مدیریت زمان، سازماندهی وظایف و مدیریت خود. اهداف شغلی خود را به‌طور واقعی معین كنید و ببینید آیا با تدابیری كه اندیشیده‌اید و گامهایی كه در این زمینه بر می‌دارید واقعاً به آن دست می‌یابید.

سعی كنید تا حد امكان مراحل پیشرفت را آسان سازید و از انجام كارهای غیر‌ضروری بپرهیزید.وظایف خود را به دیگران محول كنید تا زمان بیشتری برای انجام كارهای مهم و اساسی داشته باشید.

اگر در زمینه‌ای به تنهایی قادر به پیشرفت نیستید، از دیگران كمك بگیرید. همچنین با بررسی نحوه مدیریت افراد موفق بر كارهایشان، از تجربیات آنها استفاده كنید.

● نكته دوم:

با خودتان كنار بیایید. در طول پیشرفت مراقب خود باشید. اگر از نظر جسمی و روحی صدمه‌ای به شما وارد شود، بدون شك صعود و ترقی هیچ سودی برای شما نخواهد داشت.

▪ روزانه زمان مناسبی را به استراحت اختصاص دهید. شما باید باتریهای خود را شارژ كنید تا در هر زمان با كمبود انرژی مواجه نشوید.

▪ توجه داشته باشید كه از توازن و تحرك متناسبی برخوردار باشید.

▪ متعادل و سالم غذا بخورید.

▪ به دنبال یك سرگرمی سالم برای خود باشید تا با آن بتوانید تمدد اعصاب كنید.

▪ از روابط خصوصی كناره نگیرید و همواره به روابط دوستانه و زناشویی خود توجه خاص داشته باشید.

● نكته سوم:

دیدگاه خود را در مورد مشكلات و سختی‌ها تغییر دهید. سختی‌ها میدان مبارزه‌ای برای شما هستند.

چگونه با مشكلات و سختی‌ها روبرو می‌شوید؟ آیا بسرعت دلسرد و مأیوس می‌شوید و قطع امید می‌كنید؟ یا احساس ترس و وحشت تمام وجودتان را در بر می‌گیرد؟ دیدگاه و عقیده‌تان را تغییر دهید.

سختی‌ها و مشكلات موقعیتهایی هستند كه می‌توانید در آن چیزهایی فرا بگیرید و به پیشرفت خود ادامه دهید. اگر بتوانید به مشكلات این‌گونه بنگرید، می‌توانید مسیر پیشرفت خود را بهتر بپیمایید و با انرژی و قدرت بیشتر به كار خود ادامه دهید.

● نكته چهارم:

از اشتباه كردن نهراسید. احتمالاً شما نیز این را تجربه كرده‌اید كه اشتباه از سوی بیشتر افراد، منفی ارزیابی می‌شود.

در مدرسه شخص به خاطر اشتباهاتش، نمره بد می‌گیرد یا به خاطر كار اشتباهی كه از او سر زده است، سرزنش می‌شود. این دیدگاه منفی را از همین امروز رها كنید. با این دیدگاه، خودتان همچون سدی مانع از آزمودن راههای تازه به دلیل ترس از اشتباه می‌شوید.

اشتباهات در فرآیند یادگیری یا ادامه پیشرفت مهم ضروری هستند. اشتباهات به شما این امكان را می‌دهد كه چیزهای تازه‌ای یاد بگیرید.

اگر متوجه شدید كه كاری را اشتباه انجام داده‌اید، از خود بپرسید كه با چه میزان دقت به آن پرداخته‌اید و آن را به چه نحو دیگری می توانید انجام دهید و از آن چه چیزهایی فرا گرفته‌اید برای اینكه میزان خطاها و اشتباهات خود را كم كنید، نیاز به تجربه دارید.

حال این سؤال پیش می‌آید كه فرد چگونه تجربه كسب می‌كند؟ جواب سؤال این است: زمانی كه شما اشتباه كردید، از آن چیزی یاد می‌گیرید.

● نكته پنجم:

جدی نگیرید! اهداف پیشرفت برای بیشتر انسانها یك امر جدی است و آن حول محور پول، موفقیت و آینده می‌چرخد.

همواره سعی كنید كه از خرده‌بینی یا جدی‌گرفتن بیش از اندازه امور بپرهیزید. همواره جانب اعتدال را در شوخی به هنگام انجام كارهایتان نگه دارید. گاه به خودتان بخندید. افرادی كه از خود امواج مثبت ساطع می كنند و به دیگران آرامش می‌بخشند، مؤثرتر و موفق‌تر از كسانی هستند كه با چهره كاملاً جدی به هر قیمتی كه شده می‌خواهند موفق باشند. به پیشرفت به عنوان بخشی از زندگی خود بنگرید، نه بیشتر و نه كمتر. هرگاه موفقیت شغلی برای شما بسیار مهم جلوه كرد، به این بیندیشید كه موارد با ارزش دیگری نیز در شما وجود دارند.

● نكته ششم:

به سرنوشت خود اعتماد كنید. به عنوان آخرین نكته به شما پیشنهاد می‌كنیم كه هدف خود را برای یك بار هم كه شده رها كنید.

وقتی كه ما با شدت زیاد چیزی را بخواهیم، گاه این گونه به نظر می‌رسد كه از دست ما می‌گریزد. از این رو آرامش را در خود پرورش دهید و به سرنوشت خود اعتماد كنید.

اگر شما گامهای موفقیت را به نحو احسن برداشته و اكثر نكته‌ها را برای پیشرفت مورد توجه قرار داده‌اید مطمئن باشید كه موفق می‌شوید. بنابر این به خود اعتماد داشته باشید و آن را به حال خود رها كنید.

 

مدیریت پروژه

درباره نویسنده

نویسنده مشخصات خود را وارد نکرده است

0 دیدگاه برای “نكاتی بــرای موفقیت در مدیــریت”

ارسال دیدگاه


9 + 1 =

Forum